Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

جاهای دیدنی همدان | راهنمای سفر به همدان

همدان (همدان) یکی از شهرهای باستانی ایران است که جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی را در اختیار مسافران جهان قرار داده است. بسیاری از مورخان این شهر را پایتخت تاریخ و تمدن ایران می دانند. سفر به این شهر شما را با مجموعه ای از آثار تاریخی دوره های مختلف از جمله شهر تاریخی اکباتانا، مجموعه گردشگری گنج نامه و همچنین شگفتی های طبیعی مانند غار علیصدر و ... آشنا می کند. بازدید از بازار سنتی همدان و انتخاب ادویه ها و سوغاتی های محلی نیز شگفت انگیز است.

جغرافیای همدان

استان همدان در غرب ایران قرار دارد. استان‌های همجوار عبارتند از: استان‌های زنجان و قزوین در شمال، لرستان در جنوب، مرکزی در شرق و استان‌های کردستان و کرمانشاه در غرب.همدان با داشتن جاذبه های مذهبی، طبیعی و تاریخی متنوع مورد توجه اقشار مختلف مردم با هر نوع سلیقه قرار می گیرد. مرکز استان همدان شهر همدان است که در زمان مادها ساخته شده است. در آن زمان نام شهر اکباتانا بود و پایتخت ایران بود. وسعت شهر همدان 2831 کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط ​​آن از سطح دریا 1820 متر است. رشته کوه الوند از شرق و جنوب به شهر مشرف است. دلیل اصلی ارتفاع زیاد همدان و در نتیجه آب و هوای کوهستانی و سرد آن است. برای سفر به همدان می توانید از هواپیما، اتوبوس های بین شهری، خودروهای شخصی و حتی قطار استفاده کنید. فرودگاه این شهر حدود 5 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. پایانه اتوبوسرانی شهر در بلوار انقلاب واقع شده است. برای سفر با قطار نیز می توانید به ایستگاه راه آهن ملایر رفته و سپس از آنجا به مناطق مختلف سفر کنید.

اکثر مردم سفر با ماشین را انتخاب می کنند. اگر قصد سفر از تهران را دارید بهترین انتخاب جاده تهران - ساوه و سپس ساوه - همدان است. مسیر دیگر رسیدن به همدان از طریق جاده بوئین زهرا و همچنین قزوین برای رسیدن به آنجا است. به طور کلی مسیرهای ورودی شمالی به این استان از جمله ساوه به همدان و زنجان به همدان پرترددترین مسیرها هستند.

جمعیت و اقتصاد همدان

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر بوده است. ایران در سال 1364 اولین شهرک صنعتی بزرگ را در استان همدان تأسیس کرد. امروزه این شهر دارای 17 شهرک صنعتی است. به غیر از شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌های قطعه‌سازی خودرو، صنایع فرش دستباف، کارخانه‌های تولید کیک و شکلات و کارخانه‌های شیشه‌سازی که از واحدهای صنعتی عمده شهر هستند، وجود دارد. استان همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوای خوب، خاک مناسب و وجود نیروی انسانی خلاق و فعال، دارای پتانسیل های تولیدی فراوانی در حوزه کشاورزی است. همدان علاوه بر تامین نیازهای داخلی استان، بخشی از نیاز کشاورزی کشور را تامین می کند. این استان در تولید گردو، سیر و سیب زمینی رتبه اول را دارد. در تولید انگور رتبه سوم و در تولید کشمش رتبه دوم را دارد.

تاریخچه همدان

کاوش های باستان شناسی در تپه های تاریخی گودین تپه و سگاوی نزدیک شهر کنگاور و همچنین تپه نوشیجان در ملایر به کشف بخشی از فرهنگ و تمدن مادها منجر شده است. این شامل اولین نمونه های خط و کتیبه، اولین اشکال سکه و اولین جلوه های فرهنگ دینی و معماری ایرانی است. به گفته هرودوت، مورخ یونانی، در پایان قرن هشتم، دیوسیس، بنیانگذار حکومت مادها، مادها را برای دستیابی به یک سازمان سیاسی و نظامی و تأسیس اولین دولت قدرتمند فلات ایران رهبری کرد. دیوسیس همدان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد و دستور داد استحکامات بزرگی از جمله هفت دیوار متحدالمرکز که هر یک به رنگ متفاوت بود، بسازند. در طول 150 سال سلطنت مادها، شهر همدان دارای ثروت و فراوانی فراوان بود. پس از سقوط مادها، اگرچه همدان مرکزیت خود را از دست داد، اما یکی از سه پایتخت هخامنشیان بود. کتیبه‌های باستانی گنج نامه، بقایای ستون‌های سنگی، کاخ‌های هخامنشی، جام‌ها و لوح‌های طلا و نقره کشف شده در همدان که قدمت آن به این دوره بازمی‌گردد، حکایت از اهمیت این شهر و منطقه دارد.

مجسمه شیر سنگی و بقایای قبرستانی در همدان و بقایای معبد لائودیسه در شهر نهاوند از دوران اشکانیان و سلوکیان باقی مانده است. بر اساس کتابی که به زبان پهلوی در مورد شهرها در زمان حکومت قباد (کواد در حدود 500 میلادی) نوشته شده است، یزدگرد همدان را بنیان نهاد. این نشان می دهد که در آن زمان در اکباتان باستان تحولات شهری قابل توجهی وجود داشته است. حدود 2500 سال پیش، امپراتوری هخامنشی بر نیمی از جهان باستان حکومت می کرد و اکباتانا یکی از دو پایتخت این امپراتوری بزرگ بود. داریوش اول (522-486 پیش از میلاد) دومین کتیبه بزرگ خود را پس از کتیبه بیستون به عنوان میراث بر صخره های کوه مقدس الوند به یادگار گذاشته است. پس از داریوش بزرگ، پسرش خشایارشا اول (486-466 ق.)

جاذبه های همدان

نام ایران، «سرزمین جاودانه» بیهوده نیست. شاید رومن گیرشمن، ولادیمیر مینورسکی و رامش سنگوی بهتر می دانستند، زیرا تصمیم گرفتند کتابی درباره ایران و مردم پارس بنویسند و آن را «پارس، پادشاهی جاودانه» نامیدند.

شیراز، اصفهان و یزد با اختلاف سه شهر اولی هستند که گردشگران و مسافران برای رونمایی از جنبه های فرهنگی و تاریخی ایران به آنها مراجعه می کنند. شاید تبلیغات و تبلیغات زیادی که در اطراف این شهرها پخش می شود آنها را بیشتر در کانون توجه قرار داده است. اگرچه آنها ترجیح می دهند سفر خود را از این سه شهر آغاز کنند، اما در هر گوشه از این کشور چهار فصل، می توانید میراث تاریخی یا فرهنگی را ببینید.

کوچکترین شهرها و روستاها به این خاطرات گرانبها که از اجدادشان به مردم ایران به ارث رسیده است پایبند بوده اند. مثلا همدان را در نظر بگیرید! آیا در سفر بعدی خود به ایران به اولویت همدان فکر کرده اید؟ اگر پاسخ مثبت است پس عالی است! اما در صورت منفی بودن پاسخ، شاید دلیل این امر نهفته است که شاید شناخت کافی از این استان و پایتخت باستانی آن، همدان نداشته باشید!

در این مقاله معروف‌ترین جاذبه‌های همدان را به شما معرفی می‌کنیم. به غیر از این ۸ مکان، مکان‌های بیشتری برای دیدن در همدان وجود دارد. اما متاسفانه ما فقط برای چند نفر جا داریم.

اما قبل از آن، شما را به یک کلاس تاریخ بسیار کوتاه می‌بریم.

از همدان چه می دانید؟

بر اساس تقسیمات کشوری، همدان استان کوهستانی غربی ایران با مساحتی در حدود بیست هزار کیلومتر مربع، 1.2 درصد از مساحت کشور و حدود 2.5 درصد از جمعیت ایران را در خود جای داده است. شهر همدان که مرکز استان همدان و شهرستان همدان است شهری کوهستانی در دامنه کوه الوند به ارتفاع ۱۷۴۱ متر از سطح دریا است. این شهر با جمعیت بسیار متراکم خود چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران است. از این رو از سال 2009 به عنوان کلان شهر نامگذاری شده است.

آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بابا طاهر اوریان بنای یادبود دوران معاصر است. در زمینی مرتفع در شمال غربی شهر همدان در میدان باباطهر واقع شده است. بابا طاهر در قرن یازدهم می زیست. او از شاعران و عارفان بزرگ زمان خود بود.

آرامگاه بوعلی سینا

محل دفن ابن سینا در شهر همدان و در میدانی به همین نام قرار دارد. در واقع، این مقصد گردشگری برای افراد مختلف مانند فیلسوفان، پزشکان و همه کسانی که به نیاکان علوم امروزی احترام می گذارند بسیار ارزشمند است.

تپه تاریخی اکباتانا

اکباتانا نام شهری باستانی است که در زمان حکومت مادها پایتخت ایران بوده است. این شهر به همراه آتن و رم از معدود شهرهای باستانی جهان هستند که هنوز زنده هستند. بر اساس اسناد تاریخی، دیوسیس شهر اکباتانا را تأسیس کرد.

گنبد علویان

این یک نمونه منحصر به فرد از معماری ایرانی پس از اسلام است. این مکان در چهارباغ علویان، نزدیک میدان امامزاده عبدالله، همدان واقع شده است. گنبد علویان یکی از شاهکارهای معماری و هنر گچبری پس از اسلام در همدان است.

امامزاده حسین
امامزاده حسین در مرکز شهر همدان و در ابتدای خیابان شهدا واقع شده است. یکی از آثار ممتاز معماری همدان با گنبد زیبای آجری است. بنا بر شواهد، قدمت ساخت بنا حداقل به دوران صفویه می رسد.

برج قربان

برج قربان یکی از بناهای تاریخی قرن سیزدهم یا چهاردهم است. در محله زند همدان حد فاصل چهارباق شهید مدنی و خیابان طالقانی نزدیک دبیرستان ابن سینا قرار دارد. این بنا مقبره شیخ السلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی و جمعی از امیران سلجوقی را در خود جای داده است.

مسجد جمعه همدان

در کتاب هگمتانه آمده است که معماران این مسجد را به سبک مساجد ساخته شده در تهران، قزوین و چند شهر دیگر در زمان فتحعلی شاه، پادشاه قاجار ساخته اند.

مقبره استر و مردخای

محل دفن استر و مردخای یکی از جاذبه های منحصر به فرد تاریخی همدان و زیارتگاه های یهودیان ایران و جهان است. این زیارتگاه عامل مهمی در شکل گیری و تداوم جامعه یهودی همدان بود.

بازار سنتی همدان

این بازار تاریخی شهر در مجاورت خیابان های بابا طاهر، اکباتان و شهدا واقع شده است. قدمت بیشتر بناهای بازار به دوره قاجار می رسد. بازار سنتی همدان مسقف است و قسمت‌هایی از آن سقف‌هایی گنبدی شکل دارد.

حمام تاریخی قلعه

حمام سنتی است که در یکی از محله‌های قدیمی و اصیل همدان به نام محله قاوش تراشان یا قلعه در خیابان شریعتی واقع شده است. قدمت حمام قلعه به دوره قاجاریه می رسد و 1500 متر مربع مساحت دارد.

موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان در انتهای خیابان چهارباق قرار دارد. مجموعه ای بی نظیر از گونه های مختلف جانوری، گیاهی و گونه های طبیعت مرتبط با اقلیم ایران و جهان وجود دارد.

مجسمه شیر سنگی همدان

بقایای مجسمه شیر سنگی قطعه جالبی است که از دوران باستان باقی مانده است. در یک مربع چهار ضلعی است که مجسمه‌ای به شکل شیر بر روی یک پایه قرار گرفته است. شیر سنگی همدان بنای تاریخی است که در میدانی چهار گوش در شهر همدان واقع شده است. این شیر که اکنون بر روی تپه ای باستانی نشسته و با شیر دوقلوی خود در دروازه همدان از شهر محافظت می کرده است. در زمان فتح همدان، اعراب آن را «دروازه شیر» نامیدند. در اواسط قرن دهم در تلاش برای سرقت شیرها، یکی از شیرها به طور کامل نابود شد و پنجه های شیر دیگر شکسته شد. شیر شکسته سال‌ها روی زمین مانده بود تا اینکه هوشنگ سیحون، طراح و معمار آرامگاه ابن سینا تصمیم گرفت شیر ​​را برای همیشه در مکان فعلی خود بگذارد. دلیل انتخاب این مکان، کشف تابوت اشکانی بود. تپه- موزه هگمتانه در حال حاضر محل نگهداری این تابوت اشکانی است. تاریخ دقیق ساخت شیر ​​سنگی مشخص نیست. در مورد زمان ساخت دو حدس وجود دارد. اما روش کنده کاری و تابوت اشکانی یافت شده در این منطقه ما را به دوران اشکانیان می رساند. از سوی دیگر، احتمالاً اسکندر نیز دستور داده است که این مجسمه را به افتخار یکی از فرماندهانش ساخته شود.

ساعت خاصی برای بازدید از شیر سنگی وجود ندارد، زیرا در وسط میدانی در شهر همدان قرار دارد.

جاذبه های تاریخی خارج از شهر

در اینجا لیستی از مکان های شگفت انگیز خارج از شهر همدان آمده است

گنج نامه همدان

محوطه هایی که کتیبه های گنج نامه در آن قرار دارند به شهر بسیار نزدیک هستند. کتیبه های حک شده بر روی یکی از صخره های کوه الوند در 5 کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد قرار دارد. این آثار مربوط به دوران داریوش و خشایارشا، پادشاهان امپراتوری هخامنشی است.

پل کوریجان همدان

پل کوریجان در روستای کوریجان در بخش مرکزی شهرستان کبودرآهنگ در 22 کیلومتری شمال همدان قرار دارد. این پل بر روی رودخانه قره‌چای ساخته شده و قدمت ساخت آن به دوره صفویه می‌رسد.

مقبره حبقوق پیامبر

یکی از جاذبه های استان همدان آرامگاه حبقوق پیامبر واقع در شهر زیبای تویسرکان است. آرامگاه حبقوق پیامبر یکی از مقبره های قدیمی ایران است.

جاذبه های طبیعی شهر

در اینجا لیستی از شگفتی های طبیعی خارج از همدان آمده است

دشت میشان همدان

این جاذبه طبیعی در گذشته اقامتگاه تابستانی پادشاهان هخامنشی در همدان بوده است. به دلیل هوای مطبوع آن را به عنوان پایتخت تابستانی تعیین کرده بودند.

سراب گیان

اگر از همدان به نهاوند نیم ساعت رانندگی کنید، ۲۰ کیلومتر قبل از رسیدن به نهاوند یکی از زیباترین تالاب ها به نام سراب گیان وجود دارد. معنی لغوی آن سراب گیان است که در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. یکی از پرآب ترین تالاب های ایران است.

غار علیصدر

در روستای علیصدر واقع در شهرستان کبودرآهنگ و در ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان یکی از زیباترین غارهای طبیعی جهان قرار دارد. نمونه کمیاب غارهای آبی به نام غار علیصدر است. قایق های پارویی برای بازدید از داخل غار در دسترس هستند.

چگونه به همدان سفر کنیم؟

برای سفر به این شهر تاریخی و زیبا بهتر است با تور داخلی به همدان سفر کرده تا با یک راهنمای همراه به اکثر جاهای دیدنی همدان هدایت شوید.

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.